2 jun 2012

Expressar-se eficaçment i dominar els recursos comunicatius

Mòdul 4:
Comunicació i lideratge
Sessió 2:
Dimecres, 23 de maig, de 18 a 20.30

Juli Palou Sangra


Vaig sortir d'aquesta sessió amb la consciència de la importància de fer un discurs i de com fer-ho. Un tastet de coneixement que obren les portes i donen estratègies per fer una bona exposició en una sessió de formació, en un claustre o a l'hora de defensar una postura davant del cicle.
Els vídeos que vam veure sobre "Brutus" o el de "Shakira" són dos exemples de com es poden utilitzar les eines TIC per reforçar una argumentació amb exemples, una de una película clàsica, l'altre una estrella mediàtica que va fer un discurs exemplar davant d'eminències. 

De les coses que vaig extraure, van ser les coses que com formador tinc que tenir en compte: 

"a)     La pròpia competència comunicativa, que afecta tant a la capacitat de construir un discurs coherent, com a la capacitat d’adequació a la cultura comunicativa del centre i a les estratègies per conduir el discurs col·lectiu
b)     La reflexió sobre els diversos sitemes semiòtics a través dels quals traspassem informació: la paraula, el gest, la mirada, el dibuix, etc.
c)     La importància de crear espais en el centre on es puguin verbalitzar satisfaccions, dificultats i neguits. Així mateix, cal ajudar els professors a  relatar de manera interpretativa experiències pràctiques, perquè no es tracta només de verbalitzar, sinó de comprendre l’activitat.
d)    La possibilitat danalitzar amb els mateixos professors les situacions comunicatives a l’aula, tant les monogestionades com les plurigestinades, amb presència o absència del professor (treballs realitzats en grup).
e)     Que qualsevol procés interpretatiu comporta confrontació de representacions i la consegüent possibilitat de pèrdua d’imatge. El formador ha de fer possible undiscurs protector”. Les persones no s’hi impliquen realment fins que no troben espais per dipositar la seva confiança." (Juli Palou Segarra)

Una altra idea que em va cridar l'atenció, es la del "marc conceptual" i com influeix en un discurs... i totes "unes trampes que cal evitar com :no plantejar un tema específic, valors, no caure en el racionalisme, creure que els fets ja parlen per ells mateixos, que no cal crear marcs, no menystenir ningú, no reforçar el marc de l’altre, la frase maca no és cap proposta, no caure en un llenguatge tècnic i sobre tot no caure en un joc d’acusacions" aspectes que estan present en el nostre dia a dia, quan bé una mare a preguntar sobre les quotes o quan es tracta algun tema delicat al claustre... i a la nostra vida mateixa és important saber tenir un bon discurs per fer el que un vol fer i no deixar-se arrossegar per l'altre i ser un mateix. 

Com he comentat, reflexionar abans de parlar, anar a la part més personal de la persona per  que el missatge l'arribi a ell, em va fer reflexionar en com faig les classes d'educació física, o com secretari de l'escola com i què dic als missatges i perquè de vegades aquesta informació no arriba als llocs desitjats ni són realitzats amb la intenció que es van dir. I sobre tot com començar a parlar, que serà la informació que retindrà l'interlocutor i la cloenda.
I per terminar l'entrada cal dir l'important que és tenir un bon vocabulari per poder expressar les nostres idees tant per fer-ser entendre com per parlar amb nosaltres mateixos... si no sabem el que volem, serà difícil trasmetre-ho


No hay comentarios:

Publicar un comentario