9 abr 2012

Les bases de la transferència i la teoria de l'elaboració


Mòdul 2:
Model d'aprenentatge
Sessió 2:
Dimecres, 14 de març , de 18 a 20.30
Les bases de la transferència i la teoria de l'elaboració 
Dolors Quinquer Vilamitjana 



En aquesta sessió Dolors ens va parlar de les bases de la trànsferència i la teoria de l'elaboració, conceptes que durant el transcurs de la sessió es van anar aclarint més i la seva importància tant com a formadors de formadors com a aplicació a l'aula amb els alumnes.


els aprenentatges, per ser útils, han de ser transferibles, és a dir han dʼestar disponibles per acarar la complexitat de les situacions que han dʼafrontar les persones al llarg de la vida” 

P. Perrenoud (Construire des compétences des lʼécole, 1997)

Aquesta idea, em fa visualitzar una sessió de assessorament d'un centre i veig la funcionalitat dels aprenentatges que tinc que fomentar al claustre que han sol.licitar la formació, els ha de ser útil el que ensenyi, que el puguin aplicar al dia a dia i els faciliti la tasca docent. 

Una altra idea que va transmetre i agafo és:

"No es el mateix aprendre informacions que aprendre coneixements que desenvolupin competències.
Per transferir allò que s’ha après a noves situacions ! cal fer atenció als conceptes clau, passar per lʼabstracció. "

Ens va donar estratègies, tècniques pel pas de una mera transmissió de coneixements a un desenvolupament de competències, d'habilitats per aplicar tant dintre a l'aula com a la pròpia vida, es a dir, a la manera d'enfocar la tasca docent. Com aplicar l'après a les diferents situacions que poden sortir durant la vida, ja que el s'ensenya és a desenvolupar una eina que es pugui adaptar a la resolució de les incògnites que apareixen al dia a dia.
De la teoria de la elaboració del Prof. Charles M. Reigeluth
Trec les següents idees: 
  • Una seqüència tan holística com sigui possible, destinada a fomentar la creació de significats i la motivació de l'alumne;
  • Permetre als professors prendre gran quantitat de decisions pròpies sobre l'abast i la seqüenciació durant el procés educatiu;
  • Un enfocament que faciliti la ràpida realització de prototips en el procés de desenvolupament educatiu,
  • La integració d'aproximacions viables a les qüestions de l'abast i la seqüenciació dins d'una teoria coherent del disseny educatiu.
Aquestes serien els paràmetres que haurien de guiar les actuacions dintre de l'aula per aconseguir un aprenentatge amb garanties de ser assolit e integrat a l'estructura mental de l'aprenent. Es a dir, que sigui significatiu i que l'engresqui. Que els professors tinguin un marge per crear activitats i decidir com seqüenciar l'aprenentatge per tal d'adaptar-se als ritmes d'aprenentatge o a les noves situacions no previstes. Tot això dins del marc educatiu i dels diferents models existents.


Un altre concepte que em va cridar l'atenció és el de " EPÍTOM "
Segons el diccionari, és 

del gr. epitomḗ 'escurçament', der. de témnō 'tallar']
1 Compendi d'una obra extensa fet amb una finalitat didàctica.
2 Obra en la qual són donades les nocions més elementals sobre una matèria.


En aquest cas, sorgirien les idees fonamentals i representatives a nivell concret i simple (visió de conjunt), També allò més bàsic i essencial s’ha de presentar primer 
Ha de quedar clar que no és un resum.

Ha de ser eminentment pràctic, a nivell d’aplicació amb exemples i experiències
I en endavant, la resta del curs ha de referir-se  a l'epítom amb més detall i complexitat.
L'idea de fer servir aquest recurs, em va obrir portes per dissenyar activitats,
per plantejar una formació d'assessorament, 




No hay comentarios:

Publicar un comentario