14 abr 2012

Acompanyar i facilitar processos de canvi

Mòdul 3:
Sessió1:
Dissabte, 14 d'abril, de 9 a 14
Acompanyar i facilitat els processos de canvi:
accions, instruments i procediments de la persona formadora


Marga Teixidor Corominas
Imma López Pérez

Ha sigut un matí emocionant amb dues professionals que ens han donat un enfocament global sobre la pràctica, la teoria i la persona en la formació del professorat, segon les teories de Fred A. J Korthagen.
Mitjançant la dinàmica del baixell va fer una avaluació de manera simpàtica i amena del punt en el que està cadascú dels participants de la formació i com se sent dins del grup. Aquesta dinàmica es pot utilitzar dins del claustre en un moment donat, per veure, de manera global en quin moment està en personal en relació a una qüestió determinada, o bé alhora de fer una formació, em donarà recursos per tenir una visió del grup.
Amb el compte del mestre sufí, trec l'idea de "ensenyam a pescar, no em donis els peixos", es a dir, s'han de donar recursos i estratègies per que el alumne sigui el que dirigeix el seu aprenentatge i sigui funcional per ell, no únicament donar-li material... si no recursos, eines, ensenyar-li a aprendre.
També destacar el paper de la reflexió de la tasca docent, després de les classes d'aquesta setmana. Me n'adono que si fas reflexionar als alumnes de les decisions que prenen i perquè ho fan es millora l'aprenentatge. 
De la mateixa manera, i tal com es va dir a la sessió, cal aprendre de les experiències basades en reflexions sistemàtiques per arribar a l'aprenentatge permanent. Tendim a ensenyar com ens han ensenyat, pensant que és la millor manera possible, de manera inconscient. Per tal manera tenim que observar, tant dins nostre com al nostre voltant i fer una reflexió per trencar estructures i creences. Anar cap un aprenentatge permanent que ens permeti adaptar-nos i millorar les situacions educatives.
Hem quedo amb l'idea que la formació ha de partir de la pràctica, es a dir, els mestres que assisteixin a les sessions han de treure un profit real i realista, un producte que sigui significatiu per ells i construïts per ells i on han sigut protagonistes.
Un altre aspecte important és el fet de compartir experiències, el treball en xarxa i aprendre dels companys. Porto un 10 anys en grup de treball i sempre es un aprenentatge continu del company... del tu a tu, ningú és més que ningú. Necessitem al company  per aprendre de nosaltres mateixos i de ell. Perquè amb dues persones ja hi ha un debat per fer una reflexió sobre la pràctica i hi ha un enriquiment. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario